De kommersiella flygresornas historia

De första kommersiella flygningarna med passagerare – det vill säga de första flygningarna då passagerarna betalade för att resa med flyg – genomfördes redan 1916, då av det nyligen grundade brittiska flygbolaget AT&T (Aircraft Transport and Travel). AT&T var egentligen det andra flygbolaget att bildas i världen. Det tyska DELAG hade bildats redan 1909, men resorna skedde då med luftskepp, inte flygplan.

Utvecklingen av det kommersiella flygnätet skulle dock ske väldigt långsamt efter att det första flygbolaget grundats. Att resa med flygplan var fortfarande mycket dyrt och riskabelt, och medan det visserligen grundades flera flygbolag under 1920-talet och framåt, ökade passagerarantalet ytterst lite. Det var framförallt genom stora bidrag från staten som flygtrafiken kunde byggas ut.

Denna utveckling skulle dock vända efter andra världskriget, då flygtrafiken fick ett uppsving. Det var till stor del tack vare det stora antalet militära flygplan som kunde omvandlas till kommersiella passagerarplan. En annan anledning till flygtrafikens snabba utveckling var att jetmotorerna uppfanns mot slutet av andra världskriget. Jetflygplan kunde flyga högre och snabbare än tidigare flygplansmodeller, vilket gjorde resor med flygplan både säkrare och snabbare, framförallt resor över Atlanten och mellan kontinenter. I och med att flygen nu kunde göra längre resor utan mellanlandningar blev en större del av världen tillgänglig, vilket också ökade efterfrågan på kommersiella flygresor. Detta gjorde i sin tur att flygbolagen växte och kunde sänka priserna för att resa med flyg, vilket innebar att flygresor blev tillgängliga för människor från alla samhällsklasser. I och med denna goda cirkel har utvecklingen nått dagens läge.

Ett av de flygbolag som bildades i samband med flygtrafikens uppsving efter andra världskriget var SAS, Scandinavian Airlines System. Bolaget bildades 1946 i och med att tre mindre flygbolag, ett norskt, ett danskt och ett svenskt, gick ihop. SAS är fortfarande verksamt idag, och en av de som nyligen flugit med bolaget är Amanda.  Amanda skulle resa till Split i Kroatien, men stoppades innan hon gick ombord för att hennes väska vibrerade. Passagerarna som redan gått ombord planet fick gå av igen, och inför alla fick Amanda plocka upp det vibrerande föremålet, som visade sig vara hennes dildo. Resan blev lite jobbig, tyckte Amanda, framförallt eftersom hon reste ensam och inte hade någon att prata med händelsen om. Om du också reser ensam och vill ha med dig en dildo eller andra sexleksaker, finner du det du söker på Lyxigasexleksaker.se. I efterhand tycker Amanda att händelsen var komisk, men hon rekommenderar ändå alla som reser med sin sexleksak att ta ur batterierna innan den packas ner.

De kommersiella flygresornas historia 2

Taggar: