Världens största flygplan

Världens absolut största flygplan är det sexmotoriga fraktflygplanet An-225 Mriya.

An-225 Mriya har färdigställts, i ett enda exemplar, av den ukrainska flygplanstillverkaren Antonov Antonov ASTC (Aeronautical Scientific/Technical Complex). Bolaget har sitt säte i Kiev.

Ukraina som tidigare varit en del av dåvarande Sovjetunionen, förklarade sig oberoende och utropade sig som självständig nation, den 8 december 1991. Den 26 december 1991 upplöstes så den tidigare supermakten Sovjetunionen officiellt.

 

Världens största kommersiella flygplan
Det första jetdrivna passagerarplanet, med smeknamnet SuperJumbo, är ett fyrmotorigt jetflygplan för långdistansflygning. Airbus A380 är världens största civila persontransportplan. Det har en kabinvolym som är 45 procent och en golvyta som är 30 procent större än konkurrerande Jumbo Jeten – Boeing 747-400.

Airbus A380 har två kompletta passagerardäck plus ett underliggande avsedd för godsfrakter.

 

Passagerarantal
I flygplansfamiljen A380 är det passagerarmodellen A380-800 som flyger i dag. I grundutförandet kan Airbus A380 ta 853 passagerare i turistklass eller vid klassindelning i tre storlekar, totalt 525 passagerare.

 

På projektstadiet
På projektstadiet kommer familjemedlemmen A380-900, att ha kapacitet att ta upp till 960 passagerare.
Här återfinns även A380-800F som är ett fraktflygplan. För det fall tillverkningen modellen A380-800F tas upp, blir det världens största serietillverkade fraktflygplan.A380_On_Ground

 

A380 i trafik
Singapore Airlines var det första flygbolag som fick leveranser av A380. De har beställt 24 exemplar och har under april April 2013 erhållit 19 flygplan. I sina flygplan har Singapore Airlines gjort uppdelningar i 3 klasser. Där finns 12 sviter, 60 platser i businessklassen och 399 i ekonomiklassen.  Det ger totalt 471 passagerare. Med möjligheten att kunna frakta upp till 853 passagerare borde passagerarna få tillgång till mer utrymme. Singapore airlines har dock valt att premiera sviterna och businessklassen. I ekonomiklass är det lika trångt som i andra långdistansplan. Man får nöja sig med 32 tum (81 cm) stolsavstånd.

Det andra flygbolaget som flög A380 är Emirates Airlines, följt av Qantas som tredje.

 

Anpassningar av flygplatser

Eftersom A380 har större vingbredd och väger mer än tidigare flygplan behöver många flygplatser anpassas.

Då det är 80 meter mellan vingspetsarna och 50 meter mellan motorerna behöver flygplatserna se över placeringen av skyltar och annat längs banorna, även om det går att landa på de vanligt förekommande 45 meter breda landningsbanorna.

 

Boarding & lastning
I regel räcker det att införskaffa två trappor och en cateringkran för en flygplats som Arlanda. Alltså sådana flygplatser som endast får en A380 som charterplan då och då.

För större flygplatser, som mer regelbundet tar emot A380, sker boarding med hjälp av tre gångbroar eller trappor. För att nå upp till övervåningen som befinner sig 8,4 meter över marken, behövs det investeras i en ny kran som tål tyngre vikter vid lastning av catering.

Taggar:
tribune